16 tipů na letní čtení

by - srpna 02, 2018

Letní prázdniny jsou už v půlce, ale letního čtení není nikdy dost. A určitě některé z nás ještě čeká nějaká dovolená. Proto jsem v knihách, které jsem četla i nečetla našla příběhy, které jsou plné letní atmosféry. A protože o některých mluvím stále dokola, snažila jsem se výběr rozšířit. A někdy se mi to i povedlo.

Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru Nebe je vÅ¡ude Léto na druhý pokus Panika
Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru, Benjamin Alire Sáenz | 4.35 | contemporary | recenze
Ari a Dante jsou alespoň dle mého takovou první profláklou LGBT knihou. Zároveň autor píše naprosto skvěle, a i když ji doporučuji číst spíše v angličtině, rozhodně za to stojí i český překlad. Je to příběh o poznávání sebe sama, je to příběh o rodině a přátelství a o lásce. A je to příběh, který by si každý měl jednoho dne přečíst. alespoň jednou.

Nebe je všude, Jandy Nelson | 4.02 | contemporary stand alone | recenze
Jméno Jandy nelson si rozhodně zapamatujte. Píše naprosto kouzelné knihy, které tak trochu spadají do magického realismu. Navíc v Nebe je všude Lennie pohazuje a shovává básničky, které jsou na fokách v knize a je to prostě boží (i když je někdy musíte trochu luštit). Nejsem si sice stoprocentně jistá, jestli se kniha odehrává v létě, ale určitě má atmosféru, která se do léta náramně hodí. 

Léto na druhý pokus, Morgan Matson | 4.16 | contemporary stand alone | recenze
Tahle vyletněná knížka vychází u CooBoo a nabízí příběh plný léta, přírody a lásky. Hraje ale hlavně na vážnou notu a zaručuji vám, že na konci ukápne slzička nebo dvě. Přesto je to ale moc příjemná knížka, která vás chytí za srdce. Od Matson jsem sice četla pouze tuhle knihu, ale obecně toho od ní u nás vychází docela dost, takže si určitě budete moct vybrat i něco jiného, protože tahle autorka za zkoušku rozhodně stojí.

Panika, Lauren Oliver | 3.56 | contemporary stand alone | recenze
Od Lauren Oliver miluji sérii Delirium a protože se mi moc líbí její vyprávění, Panika byla jasná volba. Bohužel se mi kniha moc nelíbila, na druhou stranu je to taková akční oddychovka, která se na léto rozhodně hodí. Najdete tam i nějaké to rodinné drama a vztahy, lásku... No prostě od každého něco. 

Dám ti slunce The Summer I Turned Pretty (Summer, #1) Papírová mÄ›sta OTKA: OÅ¡klivá tlustá kamarádka
Dám ti slunce, Jandy Nelson | 4.13 | contemporary stand alone | recenze
Nejsem si zrovna jistá, v jakém ročním období se Dám ti slunce odehrává, dokonce si spíš myslím, že to bude podzim, nicméně je to opět Jandy Nelson a tu si užijete v jakémkoli ročním období. Příběh sleduje dvojčata Jude a Noaha, kteří si byli neuvěřitelně blízcí a teď jsou si neuvěřitelně vzdálení. Příběh je plný umění a lásky, zrady a ztráty... A prostě si to musíte přečíst. 

Léto, kdy jsem zkrásněla (Léto #1), Jenny Han | 3.95 | contemporary | recenze
Moje úplně první kniha v angličitně a úplně první kniha od Jenny Han, kterou jsem četla. A díky které jsem jsem si ji zamilovala. Belly prožívá každé léto s matkou a bratrem v domu na pláži u rodinné přítelkyně a jejích dvou synů. Jak to tak bývá, Belly je do jednoho z nich zamilovaná, ale oni ji vždycky brali jako malou holku. Až do léta, kterým začíná tato kniha. Sérii v češtině vydala Jota, ale já prostě zbožňuji ty originální obálky. 

Papírová města, John Green | 3.86 | contemporary stand alone | recenze
Kniha se odehrává na konci školního roku a pro mě je to nejlepší Greenovka, kterou jsem četla (ze tří, jednou je emocionální ždímačka Hvězdy nám nepřály, pak Hledaní Aljašky... a Kateřiny jsem nedočetla). Je to příběh o přátelství a dobrodružství. Nechybí ani záhada a jedna ztracená holka. Quentin je naprosto boží postava a jeho kamarádi jsou taky dostatečně ujetí. Navíc téma road tripu (kterého tam ale není tolik, kolik by mohlo) je letní více než dost. 

OTKA, Kody Keplinger | 3.85 | contemporary stand alone | recenze
Kniha se sice neodehrává v létě, ale dle mého splňuje všechny atributy ultimátního letního čtení. Je vtipná a lehká, oddychová i frustrující a Biancu a Wesleyho Rushe prostě musítě milovat. Kniha je super a easy i v angličtině, ale ani v překladu neprohloupíte. Svého času kniha způsobila docela poprask, protože je tam na YA poměry docela dost sexu i ostrý jazyk. Od té doby se sice YA docela posunulo, ale alespoň se můžete podívat na to, co dříve v knihách bylo tak trochu tabu. 

Past Perfect Starry Eyes Love, Life, and the List Nowhere But Here (Thunder Road, #1)
Past Perfect, Leila Sales | 3.68 | contemporary stand alone | recenze
Past Perfect je jedna z mých úplně nejoblíbenějších knih vůbec. Její převážná část se odehrává v živé historické vesnici, která vede válku s jinou historickou vesnicí. A Chelsea je úžasnou hrdinkou, která v průběhu příběhu zjišťuje, že vzpomínky mohou klamat a že ne všechno se odhehrálo tak, jak si myslí. A taky je to příběh o lásce a loajalitě a o tom, že lidé by měli dělat především to, co sami chtějí. 

Starry Eyes, Jenn Bennett | 4.07 | contemporary stand alone | recenze
Autorku Jenn Bennett jsem objevila díky knize Alex, Approximately (kterou taktéž doporučuji jako letní čtení), která se mi ale nelíbila tolik jako Starry Eyes. Příběh je o kempování v divočině, o nedorozumění, rodině a ztraceném přátelství a znovuobjevené lásce. Zorie a Lennon jsou pro mě párem léta, skvěle to mezi nimi funguje a celkově jsou spolu naprosto úžasní. 

Love, Life and the List, Kasie West | 3.83 | contemporary | recenze
Všichni jste asi už zaznamenali, že Kasie West zbožňuju. A přestože Love, life and the List není mojí top knihou od autorky (tou je P. S. I Like You), tak je to jediná, která se odehrává vyloženě v létě. Je to příběh o nejlepších kamarádech, kteří spolu tráví čas a plní úkolu ze seznamu, který Abby vytvořila. Je to taky příběh o plnění snů a o hledání nových přátelství i lásek. A je to příběh i o rodině a umění. A je to zatracená Kasie West, takže must-read.

Nowhere but Here (Thundrer Road #1), Katie McGarry | 4.01 | contemporary | recenze
Katie McGarry čtu sice vždycky v létě, ale opravdu letní série je až tato. Je o motorkářích a o rodinných vztazích. Pokud jste četli něco od autorky, rozhodně víte, že rodinné problémy fakt umí a jsou tak trochu její specialitou.

Můj život u sousedů (My Life Next Door, #1) Ostrov Lhářů Amy & Roger Na cestÄ› Letní dny a noci: Dvanáct prázdninových políbení
Můj život u sousedů, Hauntley Fitzpatrick | 4.01 | contemporary 
Garrettovi jsou všechno to, co Reedovi nejsou – hlasití, chaotičtí a láskyplní. A Samantha Reedová nemůže odolat a každý večer tuto úžasnou rodinu pozoruje ze svého střešního okna a touží být jednou z nich – vymanit se z područí dominantní matky a nepodřizovat svůj život jejím přáním. Avšak zdá se, že je to pouze krásný sen… až do jednoho letního večera, kdy za ní vyšplhá Jase Garrett. A všechno se změní! Oba se potýkají s trapnostmi i krásami první lásky, Jaseova rodina Samanthu okamžitě přijme do svého středu, i když ona ho před tou svou drží v tajnosti. Vše je téměř dokonale až do okamžiku, kdy se stane něco, co změní celý její svět. A Samantha se náhle musí rozhodnout a zvolit si, kterou z obou rodin zachrání. (CooBoo)

Ostrov lhářů, E. Lockhart | 3.84 | contemporary
Přečtěte si to. A jestli se vás někdo zeptá, jak to skončí, prostě LŽETE!
Báječná rodina Sinclairových. Soukromý ostrov. Velice bystrá dívka, se kterou je něco v nepořádku. Skupina čtyř přátel — Lhářů —, jejichž přátelství začne být destruktivní. Revoluce. Nehoda. Tajemství. Lži a další lži. Pravá láska. Pravda. (Host)

Amy & Roger: Na cestě, Morgan Matson | 4.03 | contemporary
Amy se na léto dvakrát netěší. Její máma se rozhodla přestěhovat na druhý konec země a Amy má teď za úkol dovézt její auto z Kalifornie do Connecticutu. Problém je, že od té doby, co její otec zemřel při autonehodě, se Amy není schopná posadit za volant. Děsí ji to. A v tu chvíli přichází na scénu Roger, prý starý přítel rodiny (jak tvrdí Amyina matka), který má také v plánu road trip přes půlku Států. Nejkratší možná trasa je naplánovaná, tak stačí vyrazit… Proč to ale nevzít zábavnější cestou? Udělat si pár zajížděk rodičům natruc a poznat Ameriku? Pomůže to oběma, aby se vyrovnali sami se sebou a zacelili bolavé rány? (CooBoo)

Letní dny a noci, skupina autorů | 3.56 | sbírka povídek
Možná za to můžou ty dlouhé a líné dny, nebo je to možná to teplo, co lidi dohání k šílenství. Ať tak či tak, léto je tím správným časem na lásku. Letní dny a noci vám přináší 12 kouzelných prázdninových políbení od těch nejznámějších young adult autorů. Vytáhněte svou plážovou stoličku a nasaďte si sluneční brýle, máte před sebou dvanáct příběhů, ze kterých sálá letní nálada a do kterých se zamilujete. (CooBoo)

You May Also Like

6 komentářů

  1. Četla jsem akorát Ostrov lhářů, který mě bavil, ale ty ostatní obvykle znám alespoň od pohledu.

    OdpovědětVymazat
  2. Mnoho knížek z tvého seznamu jsem četla a musím říct, že jsi ho sestavila naprosto perfektně! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Kdysi jsem dala šanci další Greenovce a to konkrétně Papírovým městům, ale nebyla jsem to schopna přečíst, jeho styl mi prostě neseděl. JInak z výše zmíněných mě nejvíc zaujal Dante.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna ty Města mě fakt bavila, na druhou stranu z Greena nejsem nijak odvařená a jeho styl psaní mi taky extra nesedí (ale pořád to s ním nevzdávám :D). Ari a Dante jsou must-read, jedna z nejlepších knížek, co jsem četla :)

      Vymazat