Rychleji mluvit nedokážu | O Gilmorových děvčatech bez Gilmorových děvčat

by - ledna 20, 2018

Patřím do té generace, která na Gilmorkách svým způsobem vyrůstala a zároveň je milovala. Kromě dějové linky na tom měla svůj podíl skutečnost, že jsem zbožňovala téměř všechny postavy. Na vyprávění Lauren Graham jsem se tedy velice těšila a přestože jsem se snažila mít střízlivá očekávání, podvědomě jsem byla natěšená a nemohla se dočkat, až se mi konečně dostane do ruky.

Kniha je napsaná svižně a neotřele. Lauren má velice poutavý a jednoduchý styl psaní, kdy všechno řekne na rovinu a vy se tím nemusíte moc zaobírat. Stránky tedy ubíhají téměř samy a z knihy se stává jednohubka. Zároveň název knihy dobře koresponduje právě se způsobem vyprávění, protože máte pocit, že to Lauren opravdu vypráví - hodně přeskakuje, hodně mluví od věci a celkově to vyprávění působí velice... no, rychle. 

Další věcí je, že pod titul "Od Gilmorových děvčet ke Gilmorovým děvčatům" je trochu zavádějící. Z nějakého důvodu jsem došla k názoru, že to bude právě hlavně o Gilmorkách, ale těm bylo věnováno velice málo prostoru, což mě trochu zklamalo. Spíše se tam dozvíte, jak se autorka dostávala ke svým rolím, kde začínala, co nosila na sebe a jak si upravovala vlasy. Kniha je spíše složená z jejích různých životních epizod, které je někdy velice těžké složit dohromady do ucelenějšího obrazu. 

Nejsem fanoušek životopisných knih, ale pokud jsem se k některé dostala, většinou se mi líbila. Barvitě si pamatuji, jak jsem četla Školu života od Lynn Barber, která byla mou první životopisnou a zároveň se mi strašně líbila, přestože jsem na ni tou dobou byla asi moc mladá. A nejvyšší laťku udala Felicia Day, kterou prostě zbožňuju. Po mých zkušenostech jsem měla poměrně velké očekávání. Došla jsem k názoru, že každá kniha by měla být poutavá a vtipná, sakrkastická a ironická a co je nejdůležitější - měli byste dojít k názoru, že celebrity jsou jenom lidé. 

A kniha Lauren Graham tohle všechno měla. Příběh vám vypráví jako kamarádka, dělí se o věci, které nejsou obsahem běžné konverzace a hlavně se nedělá lepší než ostatní. Máme z toho pocit, že ač je celosvětově známá, je to úplně normální ženská, která má úplně normální životní problémy a navíc je vlastně zcela obyčejná. Přesto mi ale něco chybělo. Nějaká jiskra, která by mě nutila číst příběh dál. Nesmála jsem se nahlas, nehltala nadšeně každý řádek a její životní trable mě nechávaly docela chladnou. 

Poslední věcí je, že kniha není úplně situovaná pro český trh. Text obsahuje hromadu jmen lidí, které asi průměrný Američan zná, ale v našich zeměpisných šířkách a délkách to je někdo úplně cizí. Drtivá většina jmen mi nic neříkala, a tak jsem ani neměla možnost se nějak vžít do historek. Zároveň tam na mě bylo až moc hollywoodských klišé, proti kterým se autorka sama vymezovala. 

Pokud jste fanoušci Gilmorových děvčat, měli byste přistupovat ke knize střízlivě a bez velkých očekávání. Pikantních historek ze zákulisí se nedočkáte a fotek ze zákulisí je také pomálu. Na druhou stranu, pokud jste fanoušci samotné herečky, kniha by se vám opravdu mohla líbit. Autorka toho na sebe práskne opravdu hodně a určitě si ji pak ještě více oblíbíte. 
Autorka: Lauren Graham; Vydáno v originále: 9. 11. 2016 (Talking as Fast As I Can); Vydání u nás: 16. 10. 2017 (Omega); Počet stran: 208; Hodnocení na goodreads: 4.02 při 44 894 hodnoceních.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Omega. Knihu si můžete zakoupit na e-shopu Knihy Dobrovský.  

You May Also Like

2 komentářů

  1. Zrovna ji čtu, dostala jsem ji k Vánocům a jak píšeš, taky jsem generace, která Gilmorky zbožňovala. :-) Na knížku jsem se klepala a teď jsem asi na padesáté straně, ale nemůžu se do ní nějak začíst, ač se mi líbí, jak je psaná i co Lauren píše... Snad to zlomím. :-)

    OdpovědětVymazat