Recenze: Léto na druhý pokus

by - července 25, 2014

Léto na druhý pokus
Autor: Morgan Matson
Originální název: Second Chance Summer
Žánr: YA, contemporary
Anotace: Poslední léto, které by mělo trvat navěky… Rodina Taylor Edwardsové nepatří zrovna mezi ty, co drží pohromadě. Pak ale přijde táta s tou hrozivou novinkou, zbývá mu už jen pár týdnů života a přeje si strávit svoje poslední léto s rodinou ve starém letním domě u jezera, kde byli naposledy, když bylo Taylor dvanáct. Nacpaní do domečku, co se najednou zdá mnohem menší a mnohem víc venkovský než kdy dřív, se teď snaží najít cestu jeden k druhému.

Taylor má moc ráda třpytivé jezero a vonící les, večery na pláži… ale před lety tu zklamala nejen svoji nejlepší kamarádku, ale i první lásku, takže vrátit se sem pro ni vůbec není snadné. Teď se to pokouší napravit, neutéct od odpovědnosti a co možná si nejvíc užít tohle léto a poslední dny se svým tátou, které se nenávratně krátí. Každý si ale zaslouží druhý pokus – rodina, kamarádi i láska.

Nová kniha od Morgan Matsonové, autorky Amy a Rogera: Na cestě, vám zase zlomí srdce!

Vydání u nás: 23. 7. 2014
Vydání v originále: 8. 5. 2012
Hodnocení: 4.13  při 15 043 hodnoceních (goodreads)

Tahle kniha se mi nějakou dobu válela v to-read poličce na goodreads, ale při čistce jsem ji smazala, protože po nastudování anotace jsem na ni přestala mít chuť. Ale když se mi naskytla příležitost přečíst si ji, využila jsem jí.
the road well travelled | via Tumblr
Taylor vždycky utíkala. Jakmile se něco pokazilo, vzala nohy na ramena a od problému utekla jak nejdál to šlo. A právě proto přišla o nejlepší kamarádku, přítele i tolik milovaná léta v domě u jezera. Všechno by se ale mělo vrátit do starých kolejí a jejich rodina se měla po pěti letech vydat k Lake Phoenix, aby strávila poslední společné léto. Protože všem je jasné, že až skončí, jejich rodina nebude kompletní.

Řeknu to rovnou. Nemám ráda rakovinové knihy. Dýchá z toho něco fatálního, reálného a depresivního. Už od začátku víte, že to neskončí dobře a nesnášíte autory, že zrovna tohle používají jako citovou ždímačku. Protože to funguje, protože to dodává na reálnosti a dokážou nás tím podusit mnohem déle než třeba autonehodou. A úplně nejhorší je, když nám to dají sežrat jen na několika málo stranách.

Nechápejte mě špatně. Tohle není jenom kniha o umírajícím člověku. Knížka má čtyři sta stran a tři čtvrtiny celé knihy se zabývají malichernými problémy Taylor, které řeší už od doby, kdy jí bylo dvanáct. Neustále omílá, jak utíká před problémy, jak se jí pořád strašně líbí Henry a jak jí mrzí, že to tolik pohnojila se svou kamarádkou a dětskou láskou. Nemůžu si pomoct, ale skoro celé mi to přišlo jako nafouknutá bublina, kde se stále dokola řeší to samé, i když je vám díky žánrovému zasazení jasné, jak se to bude vyvíjet. Na druhou stranu právě tahle banálnost a jednoduchost dodává knize na důvěryhodnosti a reálnosti.

Watermelon sky (via @SowmyaK)Ale přestože mě Taylor ustavičně vytáčela tím, jak jí něco nebylo po chuti a jak by chtěla zmizet někam hodně daleko, jak si stěžovala, že není superchytrá jako její bratr nebo nadaná baletka jako její sestra, není to špatná kniha. Má mezery. Mnohem víc mezer, než by se mi zamlouvalo, ale když se do toho začtete, dočtete knihu až do konce. To ale ne kvůli dechberoucí zápletce nebo příběhu jako takovému. Ale díky okamžikům, které vás zahřejí na srdci, vykouzlí úsměv na rtech a připomenou, že jste dřív byli taky takoví.

V Létě na druhý pokus dokáže každý najít kousek sebe. Ne každému se všechno v životě povedlo. A přestože si stojím za tím, že většina zápletky byla vystavěná na úplné malichernosti, každý má v minulosti nějaký okamžik, na který nemůže zapomenout a který by chtěl změnit.

Knize dávám tři hvězdičky a této autorce dám rozhodně ještě šanci. Přestože se v překladu najde spousta krkolomných vět, je to čtivá kniha, která je ideální někam k vodě. Nicméně vám doporučuji, abyste se po stránce číslo tři sta stáhli někam do ústraní s velkou krabicí papírových kapesníků.
Za recenzní ebook velice děkuji nakladatelství CooBoo!