Recenze: Jordan's Brains: A Zombie Evolution

by - září 08, 2013

18075658Autor: J. Cornell Michel
Žánr: zombies, post-apo
Anotace: Jordan je psychotický(á) expert(ka) na zombie, jehož (jejíž) pohlaví není nikdy odhaleno. Po celoživotní přípravě na zombie apokalypsu, je Jordan nadšený(á), když se hordy nakažených nemrtvých konečně ukážou. S taškou plnou potřeb a sebevědomým úsměvem Jordan opouští bezpečí psychiatrické léčebny a toulá se zamořenými ulicemi, aby zachránil(a) svou rodinu a všechny, kteří by potřebovali jeho (její) pomoc. Všechno vypadá perfektně, dokud Jordanovi (Jordanini) milovaní nezačnou umírat a on(a) najednou nezjistí, že apokalypsa neprobíhá zrovna podle plánů.

Nakladatel: CreateSpace
Vydání u nás: nevyšlo
Vydání USA: 9. 6. 2013
Hodnocení: 4.46 při 26 hodnoceních (goodreads)

Zombíci jsou v kurzu. Oživlé mrtvoly jsou námětem spousty knih a filmů, ale já jsem člověkem, kterému se to zas tolik nezamlouvá. Jenomže pak jednoho dne byly slevy na Amazonu a já se dostala k téhle nepříliš dlouhé post-apo knize a řekla jsem si - proč to nezkusit? Anotace zněla opravdu zajímavě, tak jsem si to stáhla do Kindlu a ještě ten den začala číst. A vážně se mi to líbilo. Jenom vás musím kvůli něčemu na začátku téhle recenze varovat - v celém příběhu není řečeno, jestli je Jordan muž nebo žena. Ale kvůli tomu, že bych tuhle recenzi nedokázala smysluplně napsat, tak kvůli stylistické stránce textu budu vycházet z toho, že se jedná o muže.

in case of zombiesJordan je psychicky narušeným obyvatelem jednoho sanatoria. Žije ve svém vlastním světe a je přesvědčený, že jednou se v ulicích objeví zombie, kteří si budou pochutnávat na lidských mozcích. Má všechno detailně naplánované a je si jistý, že ho nic nedokáže překvapit. Svůj život zasvětil sledování filmů a čtení knih s touto tématikou a ve skříni schovává řadu triček s vtipnými nápisy. Je ale opravdovým překvapením, že když nastane den D, nic není takové, jaké si to představoval. Jeho vystavěné fantazie se změní v prach a on zjistí, že se apokalypsa nevyvíjí přesně podle jeho plánů.

Knihy, od kterých vůbec nic nečekáte, bývají často lepší než ty, které všichni vynášejí do nebes. A tohle je přesně případ této knihy. Neměla jsem vůbec tušení, že nějaká taková kniha existuje, ale proč si nepřečíst něco ze žánru, co vás moc neláká? Se zombie jsem se moc nesetkala, snad jeho v Lese rukou a zubů a z toho jsem nebyla zrovna na větvi, takže do tohohle jsem moc nadějí nevkládala. A možná proto se mi to tolik líbilo.

Příběh není zas tak složitý, autor se plácá od ničeho k ničemu a nemůžete čekat nějakou velkou zápletku. Na druhou stranu není čas na nudu, protože se často mění scény a dlouhé popisy prostředí tam také nejsou. Jasné, určitá část knihy je například naprosto bez přímé řeči, ale jak jinak by to asi šlo, když člověk přijde o hlasivky? Každopádně, kniha se čte skoro sama. Příběh krásně ubíhá a přestože není extrémně akční a často je to trošku náročnější na žaludek, tak na nudu prostor prostě nezbyl.

Celá kniha je vyprávěná z pohledu Jordana v první osobě a skutečnosti, že není celou knihu řečeno, jestli se jedná o muže nebo ženu, se stává naprosto nepřeložitelnou do češtiny. Což ale vůbec nevadí, protože je používána opravdu hodně jednoduchá angličtina, takže bych to i přes téma doporučila začínajícím čtenářům.

Brains Brains Brains....xD
Jordan jako postava je hodně neobvyklá. Celou dobu ho sice vnímáte jako duševně narušeného člověka, ale to z něho dělá ještě lepší osobu. Jeho naivita a nefalšovaná dobrosrdečnost je dobrou změnou oproti všem sebestředným hrdinům a navíc je Jordan opravdu vtipný a i přes zdánlivý konec světa si dokáže udržet svůj optimismus. Vážně, v jeho očích je apokalypsa splněný sen.

Takový pel mel různých nápadů dopadl až překvapivě dobře. Na autorovi je vidět, že je opravdový blázen do mrtvol a rozhodně si psaní téhle knihy užíval. Celá kniha je možná naprosto nereálná a bláznivá, možná i postavená na hlavu a někdo by ji mohl považovat za totální blbost, ale rozhodně zajímavá. V Jordan's Brains vidím skvělou vtipnou jízdu na tisíckrát omílané téma, ale v opravdu originální podobně. A musím říct, že být v kůži zombíka je sice trochu nechutné, ale rozhodně sranda. Tuhle knihu doporučuju všemi dvaceti, první zombie kniha, která nezklamala!