Recenze: Mrazení

by - května 07, 2011

Autor: Maggie Stiefvater
Série: Vlci z Mercy Falls
Díl: první
Originální název: Shiver

Žánr: Fantasy/ Milostné

Anotace: V lesích kolem amerického městečka Mercy Falls u kanadských hranic žijí vlci. Jednoho dne stáhnou z houpačky u nedalekého domu malou Grace. Pokoušou ji, ale vlk se žlutýma očima ji odtáhne do bezpečí. Od té doby dívku vlci fascinují, zvlášť její zachránce.

Když o několik let později vlci napadnou Graceina spolužáka, chlapi z městečka vezmou pušky a uspořádají na ně hon. Ještě ten večer najde Grace na verandě svého domu postřeleného chlapce se žlutýma očima. Je to její vlk.

Sam žije dva životy. Zimy tráví ve vlčí kůži se svou smečkou, v létě je na pár měsíců člověkem, než ho mráz promění zpátky ve vlka. Každý rok je však doba, po kterou může být člověkem, kratší. Sam ví, že přijde rok, kdy už na sebe lidskou podobu nevezme. Jenže ani on ani Grace se s tím nechtějí smířit, ne teď, když se konečně setkali. Jenže zima se blíží a Sam musí bojovat, aby neztratil sám sebe a taky Grace. Protože tentokrát už to bude navždy.

Nakladatel: Agro
Vydání USA: 1. 8. 2009
Vydání u nás: 2010
Hodnocení: 83 % (cbdb), 79,2 % (goodreads)

Můj názor: 6/10
(NEobsahuje spoilery)
V Mrazení se nám naskytne úplně nový náhled na vlky. Nejsou to vlci, kteří by byli ovlivňování měsícem, nebo by se přeměňovali, kdy by chtěli. Tady jsou vlci vázání na chlad. Když se ochladí, promění se a na jaře se z nich opět stanou lidí. Tedy, dokud nenastane jejich poslední rok. Grace vlci fascinují od té doby, co ji jeden, její žlutooký vlk, zachránil před ostatními vlky z jeho smečky. Každou zimu ho Grace pozoruje a on ji. Ale i když jsou od sebe vzdálení jen před délku dvorku, jsou od sebe neskutečně daleko - dokud bratra spolužačky Grace nenapadne vlk. Banda chlapů s puškami se vydá do lesa, aby zabili všechny vlky, které potkají, protože představují hrozbu pro lidi. Když se o tom Grace dozví, nedokáže z hlavy vytěsnit myšlenku na jejího vlka, který by mohl zemřít. Auto jí vypoví službu a ona se rozhodně doběhnout domů tou nejkratší cestou - lesem. Se slovy, že je v lese její kamarádka a fotí se střelba zastaví, ale pozdě. Když dobíhá na verandu jejich domu, vidí ve tmě zhroucenou postavu u jejich dveří. Bezmyšlenkovitě se k ní rozběhne a zjistí, že je to její žlutooký vlk. Ve skutečnosti to je ale Sam, jeho lidská podoba. Grace a Sam začnou existovat jen jeden pro druhého. Vzájemně se sami sobě otevírají, i když se mezi ně drásá stále naléhavější problém - neústupná zima. Sam totiž ví, že tohle je jeho poslední rok.
~
Dlouho jsem přemýšlela o tom, že bych si tuto knihu přečetla a dokonce jsem uvažovala i o tom, že bych si ji koupila, ale nakonec jsem více než ráda, že jsem to neudělala. Jediné, co mě na té knize opravdu nadchlo je obálka.
Když jsem se tuhle knihu rozhodla číst, bylo to proto, že jsem si nutně potřebovala přečíst nějaký 'slaďák'. Nějakou nenáročnou knihu, kde nebude ani moc akce, ale bude zaměřená spíš na citovou stránku. Svým způsobem kniha svůj záměr splnila, ale to je asi tak všechno.
Hodně se mi líbil nápad s tím, že by vlci byli ovlivňováni chladem. Nikdy jsem nic podobného nečetla a ani nepředpokládám, že by někdo s něčím takovým kdy přišel. Ale když to vezmu kolem a kolem, nevěděla jsem, co od toho čekat. 
Hodně mi to připomínalo Twilight ságu, hlavně díky vztahu Sama a Grace, akorát tady jsme to viděli z obou pohledů. Což je další věcí, která je na knize zvláštní. Občas jsem měla problém, protože když čtu, ani moc nevnímám, kdy kapitola končí a začíná, takže jsem četla a četla a najednou to začal vyprávět někdo jiný. 
Abych to zkrátila, obdivuji to, jak je kniha napsaná - jak způsob psaní, tak střídání pohledů -, nápad s vlky ovlivňovanými mrazem. Ale na knize se mi ani moc nelíbila obsahová linie, která mě moc neoslovila. Nemyslím tím, že by byla Maggie špatná spisovatelka, protože opravdu hodně lidem se její knihy líbí, ale spíš na to nejsem ten správný člověk. Určitě si ale někdy přečtu pokračování, protože jsem zvědavá, jak to bude dál. :)

You May Also Like

2 komentářů

  1. Dneska jsem tu knížku dočetla a musím říct, že nakonec se mi opravdu líbila.. :) ale zase to nebylo nic nového pod sluncem. Ano, je to hodně podobné Stmívání. Dala jsem tomu 4 hvězdičky. Nevím, jestli bych si přečetla pokračování, ale asi ano, pokud ho někde seženu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já prostě nejsem na takovéhle romantické příběhy. :D Uznávám, že se to opravdu hodně líbí, ale já z toho zas tak vedle nebyla, co se dá dělat. :) Ale já si určitě pokračovaní přečtu - alespoň v el. podobě-, protože přeci jen je moje zvědavost nekonečná. :)

    OdpovědětVymazat