Recenze: Milý Johne

by - března 05, 2011



Autor: Nicholas Sparks
Originální název: Dear John
Žánr: Román/ Milostné
Rok prvního vydání v ČR: 2010, Ikar

Anotace: Po třech letech u armády, kam vstoupil spíš z bezradnosti než přesvědčení, přijíždí John Tyree na dovolenku do rodného městečka v Severní Karolíně. Je mu třiadvacet a sám cítí, že z něho výcvik, pobyt na základně v Německu a nasazení v Kosovu skutečně udělaly muže a naučily ho zodpovědnosti. Seznámení se studentkou speciální pedagogiky Savannah znamená další zvrat v jeho životě. Její zásluhou konečně porozumí svému podivínskému uzavřenému otci a především získá zcela jasnou představu o své budoucnosti: po šestnácti měsících odejde od armády a se Savannah se ožení. Netuší, že potrvá mnohem déle, než pochopí, co je to pravá láska.
Hodnocení: 77 % (cbdb), 75,4 % (goodreads)


Můj názor: 7/10
Jedna z dalších filmových knih, kterou jsem kdysi přečetla. Udělala jsem to ale s jednou menší změnou, a to takovou, že jsem se nejdříve podívala na film. Většinou nadám u filmu jak to předělali a teď jsem nadávala u knihy. Nic ale nezměnilo fakt, že kniha je prostě lepší.

Ani si nepamatuji, kdy jsem měla ten hlavní impuls k tomu, že si tu knihu přečtu, ale rozhodně toho nelituji. Bylo to více než jednoduché, vžít se do Johnovy situace, i když s ním nemám takřka nic společného.

John neví, co se svým životem, a tak se rozhodne přidat do armády. Když se jednoho dne vrátí na dovolenku do své rodné Severní Karolíny za svým otcem, ještě ani netuší, co ho vlastně potká. Když zachrání taška mladé studenky speciální pedagogiky Savannah, začíná se měnit. Se Savannah spolu začnou trávit víc a víc času, až se do sebe postupně zamilují. Navíc se John díky Savannah naučí, jak se chovat ke svému otci. Vše se začíná zdát dokonalé, ale není tak.

Když John má odjet zpátky do Německa, se Savannah se domluví, že si budou psát dopisy. Vše se skvěle daří, až se John má vrátit zpátky, tentokrát však za Savannah. John měl ukončit svou vojenskou službu, ale kvůli jeho celému týmu si ji prodloužil a tímto okamžikem to začínalo skřípat.

Oba začínají mít pocit, jakoby každý byl z jiného světa, ale když John má zase odletět, vše se vrátí zase zpátky - k dopisům. Jednoho dne ale Johnovy přijde dopis, že je konec, že ho Savannah už nemiluje. Johnovy se zboří celý svět a aby toho nebylo málo, zemře mu otec.

Po jeho smrti John dostane dovolenku, ale najednou se nemá kam vrátit, a tak ho to svede zpátky s Savannah, která vdaná za Tima, který má rakovinu. Jedinou jeho možností na přežití je experimentální léčba, na kterou ale není dostatek financí. John se díky lásce k Savannah rozhodne obětovat to, co mu zbylo po jeho otci, to, co bylo pro jeho otce nejdůležitější - mince.

Musím uznat, že Nicholas Sparks je opravdu dobrý spisovatel, a to se netýká jen této knihy. Bohužel ale na to nejsem zrovna nejlepší čtenář, což mě docela mrzí, protože si připadám tak trochu necitelně, když si vezmu, že mě nejvíce bavila ta část, kde byl ve válce. Ale i přes to, kniha je psaná s určitou lehkostí, ale i s vážností. Je po všech těch dívčích knihách, které jsem přečetla, zvláštní vidět to z jiného úhlu, tedy z úhlu opačného pohlaví. I když se jedná spíš o oddechovou četbu, alespoň malý zářez to na mě zanechalo.

You May Also Like

3 komentářů

  1. Připadá mi, že Nicholas Sparks má často lepší hodnocení jako autor filmových námětů než jako knih samotných. Minulý rok jsem četla Zápisník jedné lásky a i když jsem všude četla, jak je to krásný příběh lásky, přišlo mi to úplně strašný. Taky jsem si připadala trochu necitelně, ale názor mi to nezměnilo... přesto už se mi do dalších románů od něj pouštět nechce. Možná na to půjdu právě nějakým filmem.

    OdpovědětVymazat
  2. Od Nicholase jsem četla Milého Johna, Nezapomenutelnou cestu a teď čtu Poslední písničku. Vždycky jsem viděla dřív ty filmy, ale i tak jsem z těch knížek byla vždycky úplně hotová. Píše to krásně citlivě, až se mi někdy nechce věřit, že to psal chlap. Ale je věřící, tak se to dá pochopit, že je tak vnímavý. :) Jako autora jsem si zamilovala, když jsem poprvé viděla film Zápisník jedné lásky, který mě totálně odrovnal. I když jsem knížku nečetla (bohužel, stále po ní všude pátrám, ale je to naprosto nedostatkové zboží), stejně jsem ho milovala jenom proto, jak ten příběh vymyslel.
    U Milého Johna jsem byla nejdřív trochu zklamaná, takový tuctový příběh- letní láska, on voják, ona bohatá... ale nakonec jsem u toho brečela jak malá (teda myslím u knížky, u filmu až potom, co jsem knížku přečetla a koukla na něj znovu, víc jsem to prožívala a pochopila).
    Je to jeden z mých nejoblíbenějších autorů a nedám na něj dopustit. I když u Poslední písničky mám teď pár výhrad, které vysvětlím, až napíšu na blog recenzi. :) (yan-ny.blog.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Yanny: Souhlasím s tebou, Nicholas je úžasný spisovatel, ale jeho knihy mě nebaví tolik jako třeba fantasy, ale opravdu píše dokonale - hlavně na to, že je to chlap. :)

    OdpovědětVymazat