2x rychlo-recenze: Problem novels

by - června 23, 2018

Ask the PassengersASK THE PASSENGERS, A. S. KING
ZÁPLETKA: Hlavní hrdinka Astrid se s rodinou přestěhovala z New Yorku na maloměsto. Nejen, že mezi obyvatele nedokáží zapadnout, ale jsou také terčem neustálé šeptandy. Drby se tam šíří nadsvětelnou rychlostí a vy si musíte dávat velký pozor, aby vaše tajmeství zůstala uchována. Hlavně tak velká tajemství jako to, že jste lesbička. Astrid má problém najít dostatečnou důveru ve své okolí, a tak se upne k hodinám filosifie a jako rádce si vybere Sokratese (kterého pojmenuje Frank), kterého si čas od času zhmotňuje jako halucinaci, aby ji poradil se svými rozhodnutími. Další věcí je, že Astrid má pocit, že nemá kam ventlilovat svou lásku (protože v životě nemá lidi, kteří by ji byli ochotni přijímat), a tak hodiny leží na pinkikovém stole, pozoruje letadla a posílá jim svou lásku. Pasažéři ji kupodivu přijímají a my v krátkých pasážích, kdy se uskuteční skok ve vyprávění k nim, s nimi můžeme zažít, jak se jejich životní problémy (spojené s láskou) najednou vyjasňují.

TÉMATA: Celá kniha pojednává o Astrid a jejím vyrovnávání se se svou sexualitou. Přestože má už několik měsíců přítekyni, není si jistá svou orientací a její rozpolcení ze stránek přímo sálá. Zároveň její nejlepší kamarádi, hvězdný pár školy, jsou jen zástěrkou pro jejich pravou orientaci. Právě téma coming-outu mi přišlo skvěle zpracované, nicméně kniha se opírá i o další témata, která dlé mého nebyla tak dobře rozvedena. Maloměšťáství, hulící otec, maniodepresivní matka (alespoň tak na mě působila), odtažitá sestra a další. Autorka v krátkých příbězích o cestujících v letadlech nakousává i mnohem více témat, které jsou ale rozvedeny pouze na pár stran.

HLAVNÍ HRDINOVÉ: Astrid je velice příjemná a zmatená hrdinka. Byla to naprosto typická teenagerka, která řeší svoje problémy, neví, co se sebou (bohužel si nejsem jistá, jestli je dobré hledat odpovědi na životní otázky v Platonově Ústavě) a zároveň neví, jak najít pochopení u svého okolí.  Právě Astridino okolí mi přišlo jako zásadní problém - v knize nenajdete ani jednu postavu, která by se k ní chovala dobře. Všichni ji nutili do něčeho, co ona sama nechtěla, podráželi ji a nebrali ji vážně.

ROMANCE: Mezi Astrid a Dee panovala nějaká chemie, nicméně byla vždycky totálně zazděná Deeiným chováním. Ta holka ji stále do něčeho nutila a když se proti ní Astrid ohradila, vždycky z toho byl problém. Neměla jsem z toho tedy moc pocit, že by se dvě měly mít opravdu rády a že je v tom něco jiného než účel autorky. Přesto je celá kniha o lásce v jejích nerůznějších formách.

PROČ ČÍST: Poustavý s originální styl psaní. Otevřená zpověď dívky, která se potýká s dospíváním a sexualitou. Necenzurovaná verze teenagerů, kteří chtějí žit podle sebe. Autentický příběh o životě na malém městě, jehož požadavky na dokonalý život nesplňuejete. Sonda do nefungující rodiny, která si to nechce uvědomit.

Cracked Up to BeCRACKED UP TO BE,  COURTNEY SUMMERS
ZÁPLETKA: Parker byla populární jedničkářka, kapináka roztleskávaček, přítelkyně a miláček učitelů. Dokud se z ní po jedné párty nestala problémová troska. Parker přestala dělat úkoly, utíkala z domova, opíjela se ve škole a všechny od sebe odehnala. Nikdo ale neví, co za tím je, protože se všemi o tom odmítá mluvit. Je to jen póza, anebo se opravdu stalo něco, co jí zničilo život?

TÉMATA: Kniha pojímá opravdu hodně témat. Požívání alkoholu, sex, záškoláctví, lhaní, problémy s autoritami, úzkosti, psychické problémy a mnoho dalšího. Autorce se to všechno podařilo stěsnat do realistického příběhu o zničené holce, která své problémy utápí v alkoholu a horko těžko se snaží udržet ve škole, aby mohla odmaturovat. Nicméně je na ni přímo vidět, jak má psychiku v háji a vy prostě víte, že je v tom něco víc než jen mladický rozmar.

HLAVNÍ HRDINOVÉ: Parker je hrdinkou, kterou si prostě neoblíbíte. Je drzá, nepříjemná, všechny odhání a jedná přesně tak, jak to odporuje zdravému rozumu. Na druhou stranu s ní budete soucítít a budete mí takový to nutkání jí pomoct, i když nemůžete. Přesto budete pozorovat, jak na ni působí okolí a jak v některých chvílích její tlustá slupka praská a objevuje se pravá Parker "předtím". A vy jí budete chtě nechtě fandit.

ROMANCE: Cracked Up to Be je jednou z těch knih, kde romance nehraje zásadní roli. Sice dostává hodně prostoru Parkeřin expřítel Chris (kterého budete milovat) a nový kluk Jake, který Parker hodně pomůže chovat se zase človek, ale nečekejte žádnou romantiku. Zároveň se v knize hodně mluví o sexu a vztahy rozhodně už nejsou jen o držení se za ručičku.

PROČ ČÍST: Nedokonalá a originální hrdinka, kterou nebudete mít rádi, ale budete jí fandit. Zajímavé vedlejší postavy. Řada problémů, které jsou běžné, ale v YA se soustavně vynechávají. Skvělý styl psaní. Odhalování záhady, kterou budete tušit, ale nepřijdete na ni. Fakt reálný obraz dospívajících, který se nesnaží nic předstírat.