Rychlo-recenze: Marťan

by - dubna 25, 2018

Svého času se o Marťanovi mluvilo pořád a jenom v dobrém. Jelikož ale vypadává z konceptu YA, které stále (i ve svém věku) čtu nejvíc, nevěnovala jsem mu příliš pozornosti. Dokonce jsem ani neviděla film! Nicméně jsem si po maratonu dívčích románků a následně skvělého Ready Player One vybrala jako další knihu Marťana. A jako - moje ruka rozhodně vedle nesáhla.

Nikdy jsem moc nestudovala, o čem kniha je. Každopádně jsem tak trochu tušila, že bude bude o nějakém chlápkovi, který uvíznul na Marsu. Taky jsem podvědomě očekávala zelený mužíčky (nepřišli), rodinné drama (nope) anebo tragickou smrt někoho z hrdinova okolí (umřelo mu dost vybavení - počítá se to?). Po tomhle výpisu možná budete očekávat šíleně utahaný příběh o tom, jaká je na Marsu šílená nuda. Jako - nuda tam je, což o to. Ale ten příběh je všechno, jen ne nudný.

Hlavní postava Mark Watney je neunavitelný vtipálek, který nás skrze deníkové záznamy informuje o všech způsobech, jak se ho planeta snaží zabít. A jak on to nechce dovolit, takže neunavitelně opisuje chemické a fyzikální postupy, jak přežít. A přestože se to technickými termíny jenom hemží, autor nenechal nic náhodě a všechno neunavitelně vysvětluje. Obecně je to psáno jako pro vědou nepolíbené idioty (s dovolením), což je jedno z největších plusů. Protože i když jste do teď neuměli přeměnit hydrazin na vodu, s touhle "Příručkou pro přežití na Marsu" to rozhodně zvládnete.

Kromě deníkových záznamů z Marsu jsou v knize i různě dlouhé epizody s hlavouny z NASA a původní Markovou posádkou, která ho svým způsobem nechala na Rudé planetě. Ale jenom svým způsobem, jak to bylo se totiž dozvíte hned na začátku knihy a celkově vás nechci přiravit ani o kousíček tohole dobrodružného, napínavého a správně vtipného příběhu. Takže si běžte pro svůj výtisk, rozhodně totiž nechcete přijtí o tenhle zážitek.

You May Also Like

5 komentářů

  1. Tuhle knížku taky strašně dlouho odkládám, ale fakt jsi mě na ni naladila :-D Miška

    OdpovědětVymazat
  2. Ani nevím proč, ale tuhle knihu jsem zatím nějak odkládala. Přitom mám pocit, že to bude opravdu skvělý příběh a film se mi také líbil :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film jsem neviděla, ale jsem na něj fakt zvědavá. :) Dost mě zajímá, jak si s některými věcmi z knihy poradili...

      Vymazat
  3. Tuhletu knížku naprosto zbožňuju. Rozhodně jsem nelitovala ani jedné sekundy, kdy jsem ji četla - a film byl také super, i když, podle mého názoru, prostě ne tak dobrý.
    Aktuálně se začínám docela dost zajímat o další knihu od tohohle autora - Artemis. Předpokládám, že bude taky skvělá. ^^

    Báječná rychlorecenze, a máš už od prvního pohledu moc pěkný blog ^^

    OdpovědětVymazat