Recenze: Partials

by - října 29, 2013

Partials (Partials, #1)Autor: Dan Wells
Série: Partials
Díl: první
Žánr: YA, dystopie, postapo
Anotace: Lidstvo je téměř zničené po válce s částečnými, inženýrsky sestavenými organickými bytostmi, které se podobají lidem. Válka zdecimovala světovou populaci a snížila ji na pouhých několik desítek tisíc díky válečnému viru, vůči němuž je imunní jen zlomek přeživších, kteří se shlukli v Severní Americe na Long Islandu. Hrozba od částečných je stále bezprostřední, ale co je horší, žádné dosud narozené dítě nebylo vůči viru imunní více než deset let. Čas lidstva se krátí.

Když se šestnáctiletá Kira dozví o těhotenství své nejlepší kamarádky, je rozhodnutá najít řešení. Pak jedno ukvapené rozhodnutí donutí Kiru uprchnout z komunity s tím nejnemožnějším spojencem. Zatímco se zoufale snaží zachránit to, co z její rasy zůstalo, dozví se pravdu o tom, že přežití lidí i částečných závisí na tom, jestli dokáže klást ty správné otázky a odhalit prapůvod války. (překlad: Syki)

Nakladatel: Balzer + Bray
Vydání u nás: nevyšlo
Vydání v originále: 28. 2. 2012
Hodnocení: 3.97 při 16 727 hodnoceních (goodreads)

Můj názor:
Lidský pokrok je nezastavitelný, a tak je jen otázkou času, kdy přijdou genetické modifikace. A ne jenom pár úprav na DNA. Rovnou nové lidské bytosti - tzv. Partials. Nicméně pololidští vojáci po vyhrané válce začali být utlačovaní. Nebyla pro ně žádná budoucnost a byli na nejnižším stupni společenského žebříčku. A tak se vzbouřili.
Time lord

Na zdecimované planetě je jen hrstka přeživších. Ale ne jen kvůli krutosti Partials. Během války se objevil záhadný virus, který vyhladil většinu lidské populace. Přeživší se shlukli na Long Islandu a snaží se udržet lidskou rasu při životě. Což jim výrazně komplikuje fakt, že se jedenáct let nenarodilo žádné dítě, které by proti viru bylo imunní...  

O Partials se hodně mluvilo. Dystopická kniha, kterou napsal muž, se stala populární a kde kdo ji vychvaloval do nebes (a to i naši slovenští sousedé, u kterých vyšla pod názvem Potomkovia). Ono ještě aby ne. Akce, napětí, boje, částečná absence romantické zápletky a skomírající lidstvo... V podstatě všechny aspekty, co mě na knihách baví. Nicméně jsem téhle knize dlouho odolávala, protože jsem si netroufala na něco takového v angličtině. Ale nakonec mi to nedalo. 

Rovnou říkám, že se mi to líbilo. Strašně moc. Na druhou stranu, průběh knihy byl pro mě něco takového jako čtení Inku od Amandy Sun. V jednu chvíli jsem knihu milovala, v druhou ji ale z celého srdce nenáviděla a chtěla ji mrsknout proti zdi. Když si to ale tak zpětně vezmu, bylo to právě tím, že nebyla vůbec předvídatelná. Nevěděla jsem, co čekat a kam se příběh bude ubírat. A i když jsem si nad tím málem vytrhala všechny vlasy, bylo to jen a jen dobře.
Old hospital in Germany

Od začátku do konce to měl Wells opravdu promyšlené. Celý ten virus byla jedna velká záhada, obrovské puzzle, které postupně skládal. Někdy to bylo trochu únavné, hlavně pro člověka, který biologii a genetice úplně neholduje, ale na druhou stranu naprosto geniální, protože něco takového vymyslet, to chce opravdu talent. 

Postav prošlo knihou hodně, ale jen některé se v příběhu zdržovaly déle. Buď byly jen součástí nějaké mise, anebo je čekal nemilý osud. Nicméně proti hlavním postavám nemůžu nic říct. Kira byla sice čas od času otravná a opravdu nezastávám ten postoj "a teď spasím svět", ale ona z toho taky vystřízlivěla. Jako všichni. 

Jak můžu dát něčemu takovému 5 hvězdiček? Takhle kniha mě nutila se smát, brečet, rozčilovat se. Ustavičně jsem nadávala na autora a často nevolila úplně vhodná slova. Tenhle příběh mě naprosto neskutečně rozčiloval. Bořil moje iluze, zabíjel oblíbené postavy a dával falešné naděje. A přes tohle všechno je to geniální kniha, která mě nenechala chladnou. Měla jsem pocit, že žiju společně s postavami, putuju z místa na místo a střílím na všechno, co se hýbe...

You May Also Like

6 komentářů

  1. Tuhle knížku bych si strašně moc chtěla přečíst, bohužel, u nás se zatím nechystá, aspoň jsem nic neviděla. :( Po tvojí skvělé recenzi si chci knížku přečíst ještě víc, snad mi jí někdy vydají. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já pevně doufám, že ji tu jednou vydají. :) Rozhodně by si to zasloužila. :)

      Vymazat
  2. Škoda, že knížka u nás ještě nevyšla :( :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super napísané.:) Knihu som čítala a pamätám si, že bola úžasná, len som sa nepúšťala do pokračovania... Možno si raz dám re-reading a napravím to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. :) Já to pokračování už skoro začala číst, ale pak jsem došla k názoru, že mě tahle kniha tak naštvala, že to nejdřív musím trochu rozdejchat, než se do toho pustím :D

      Vymazat