Recenze: Anna krví oděná

Anna krví oděná (Anna, #1)Autor: Kendare Blake
Série: Anna
Díl: první
Originální název: Anna dressed in blood
Žánr: duchové, fantasy, lovci, média
Anotace: Cas Lowood zdědil vzácné poslání: zabíjí mrtvé.Před ním to dělal jeho otec, dokud nebyl hrůzně zavražděn duchem, kterého měl zabít. Vyzbrojen otcovým tajemným a smrtícím athame, Cas cestuje po zemi se svou čarodějnickou matkou a kocourem, který větří duchy. Společně se vydávají po stopách legend a místního folklóru a snaží se držet krok s mrtvými zabijáky. Otravné věci jako budoucnost neřeší a přátele si drží od těla.

Když přijedou do nového města, aby našli ducha, jemuž místní říkají Anna krví oděná, nečeká Cas nic než obvyklou rutinu: nastěhovat se, vypátrat a zabít. Místo toho ale najde běsnící prokletou dívku, přízrak, s jakým se dosud nesetkal. Stále nosí šaty, které měla na sobě v den své brutální vraždy roku 1958. Tehdy byly bílé, ale teď jsou rudě potřísněné a kape z nich krev. Od své smrti Anna zabíjí každého, kdo se opováží vstoupit do jejího opuštěného viktoriánského domu, kterému kdysi říkala domov.

Avšak z nějakého důvodu Casův život ušetří.

Nakladatel: Baronet
Vydání u nás: 23. 1. 2013
Vydání USA: 30. 8. 2011
Hodnocení: 4.01  při 21 162 hodnoceních (goodreads)

Možná se Theseus Cassio Lowood tváří jako normální teenager, ale rozhodně jím není. Je totiž z linie lovců duchů, a tak je jeho posláním posílat je tam, kam patří. Tedy ne, že by Cas věděl, kam je vlastně posílá. Nicméně se s matkou stěhují z města do města, aby tam Cas udělal svou práci a oni mohli jít o dům dál. Jenomže jeho momentální práce je trochu jiná. Anna, přezdívaná Anna krví oděná, se vymkla jeho očekáváním a nejen, že je to ten nejsilnější duch jakého kdy viděl. Ona dokonce ušetří jeho život...

Když jsem se dozvěděla, že u nás vychází tahle kniha, málem jsem začala skákat až do stropu. Všude jsem četla, jak je to skvělá, napínavá a děsivá kniha alá Supernatural. Takže jsem na to byla docela dost natěšená, čekala jsem pořádnou jízdu, spoustu akčních scén a pořádnou duchařinu. Jenomže zas tolik jsem toho nedostala.

Moc duchařských příběhů jsem nečetla, ani nevím proč. Možná jich jen na našem trhu tolik není, nebo jsem jen na žádné prostě nenarazila. A nebo se duchové mnohem líp vnímají na filmových plátnech, protože tam vynikne ta jejich děsivost a všechno tohle. Protože buď na tohle nestačila moje fantazie, nebo prostě nejsem na duchy.

Kniha začíná poměrně dobře. Autorka na nás okamžitě vytáhla jednoho lstivého ducha, se kterým se musel Cas vypořádat ve starém Chevroletu Camaro a všechno vypadalo moc dobře. Byla tam akce, napětí, nebezpečí... Prostě to byl výborný začátek a já už z ukázky na internetu počítala s tím, že se mi to prostě bude líbit. Ale pak přišlo na scénu stěhování a následně Anna. A kvalita příběhu šla rapidně dolů.

Bitter_end_by_fahrmboy_large
Nejhorší na celé knize byl Cas. Vůbec jsem nedokázala pochopit, o co tomuhle klukovi prostě jde. Nechápu jeho chování, přemýšlení a vlastně ani jeho postupy. Celou dobu se mi zdálo, že dělá spoustu věcí bezdůvodně a bezmyšlenkovitě. Prostě jako by byl loutka. Někdo za oponou si s ním hrál a on dělal to, co chtěl. A začala jsem ho nesnášet ještě víc, když začal tak najednou být posedlý Annou (ještě víc než předtím) a pořád za ní lezl do baráku. Proč? Proč to dělal? Nemusel tam chodit...

Pak je tu druhá důležitá věc. Nedokážu se srovnat s hmotným duchem. Strašně se mi příčí ta věc, že se jí Cas dotýká bez toho, aniž by jeho ruka prošla jenom tak skrz. Já nevím, asi jsem staromódní, ale pro j měe duch něco nehmotného, průsvitného a vznášejícího se nad zemí. Jenomže autorka si myslí něco jiného. Třeba to, že duchové rádi jezdí autem...

Do třetice všeho špatného je tu samotný překlad knihy. Už od začátku jsem s ním měla problémy. Většinu knihy mi totiž přišlo, že si editor vzal dovolenou a nechal překladatele, ať si věty poskládá věty jak chce. Nejde o to, že by v textu bylo nějak strašně moc chyb a překlepů. Jde jenom o to, že spousta vět nedávala smysl nebo si úplně protiřečila. Nebo prostě jen nemám stavěný mozek na tenhle zvláštní druh slovosledu. Nemluvě o tom, že holka, co byla půl století zavřená v baráku mrtvá, by nikdy nevypustila z pusy větu: "Vsadím se, že ses málem posral."

Anna_by_anzu_k-d4abzvc_largeNicméně to má nápad. Jak už jsme psala, tolik duchařin není. A dokonce tam je i pár strašidelných scén, i když u toho autorka zacházela docela dost do nechutností. Takže se mi trochu kroutil žaludek místo toho, aby mi chlupy vstávaly hrůzou, ale co už. Nebylo tam moc postav (bohužel bylo jen pár snesitelných) a autorka se nebála je postavit před nebezpečné situace.

Anna není špatná kniha, pokud od toho nemáte velká očekávání. A já toho čekala asi opravdu moc. Kniha mě nudila, byla předvídatelná a většinu informací jsem vypustila z hlavy hned po tom, co jsem to přečetla. A hlavně mi od začátku do konce šel proti srsti vztah mezi Annou a Casem a taky takové to, že všechno kouzlo zabíjení v noži. A ono... všechny ty okultní věci a kouzla, magie, prokletí, voodoo a čtení myšlenek... U těchto knih stojím za tím, že by tam mělo být buď všechno nadpřirozeno nebo žádné.

Knize tedy dávám 3 hvězdičky a určitě se pustím do pokračování, které mě snad překvapí.