Povinná četba: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století
Tento speciál má na svědomí Abyss. Úkolem speciálu je uvědomit si, že slovní spojení 'povinná četba' nemusí být takové zlo. Po přečtení knihy z vašeho seznamu tu knihu pomocí několika otázek 'rozeberete' a řeknete, co se vám na knize líbilo/ nelíbilo a třeba ji pak doporučíte i někomu dalšímu. Více informací najdete tady.
Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století - Svatopluk Čech
I. Základní informace
Svatopluk Čech se narodil 21. 2. 1846 v Ostředku u Benešova. Byl synem hospodářského úředníka, vystudoval gymnázium v Praze, absolvoval práva a po krátké advokátní praxi se začal věnovat literatuře. Byl redaktorem v časopisech Květy, Lumír, Světozor a krátce působil i v Národních listech. Hodně cestoval – navštívil třeba Kavkaz, Dánsko, Francii, Itálii nebo Chorvatsko. Čech zemřel 23. února 1908 v Praze a s velikou slávou byl pohřben na Vyšehradě.
Jeho dílo je žánrově velmi bohaté. Psal eposy, alegorickou lyriku, satiry, povídky i romány a črty. S Výlety pana Broučka se stal jedním z průkopníků sci-fi v české literatuře.
Dílo bylo poprvé vydáno v roce 1888 jako druhá Čechova povídka (první se jmenovala Pravý výlet pana Broučka do Měsíce), jejíž hlavní postavou je pan Matěj Brouček.
Jeho dílo je žánrově velmi bohaté. Psal eposy, alegorickou lyriku, satiry, povídky i romány a črty. S Výlety pana Broučka se stal jedním z průkopníků sci-fi v české literatuře.
II. Jak se ti kniha po jazykové stránce četla?
Povídka je psána er-formou a členěna na 14 kapitol. V jazyce se vyskytuje spousta archaismů (i když v době vzniku byly běžně používané) a v prvních kapitolách se Čech zaměřuje i na staročeský jazyk husitů (nakonec ale dodává, že pro lepší porozumění bude pokračovat češtinou 19. století). Povídka je satirická, humorná, ironická a vyskytují se v ní kontrasty (pan Brouček a měšťan Jan Domšík). V díle se objevují úryvky z husitských písní i dobových her.
Osobně se mi to nečetlo zrovna nejlépe. Jak je výše zmíněné, vyskytovala se tam spousta archaismů, jejichž význam mi čas od času úplně unikl. Také tam byl trochu jiný slovosled a i časování sloves bylo čas od času rozdílné. Mívala jsem problém zapamatovat si, o čem se tam mluvilo, protože jsem se musela soustředit na jazykovou stránku, abych pochopila danou větu.
III. Byl obsah (příběhu) zajímavý?
Cestování v čase bylo vždy oblíbené, takže obsah příběhu rozhodně byl zajímavý. Musím ocenit autorovu znalost tehdejší České země, protože jeho popisy města byly vyčerpávající.
IV. Jaká je dle tvého základní myšlenka celého díla?
Rozhodně kritika společnosti (ostatně jako většina autorů tehdejší doby se Čech obracel za vlasteneckými kořeny). Brouček svým chováním nereprezentuje pouze sám sebe, ale celou českou společnost 19. století. Čech zde vyzdvihuje statečnost českého národa a husitů 15. století. Autor ostře kritizuje Broučkovo české maloměšťácké, bezpáteřní, prospěchářské a falešné vlastenectví – ukazuje, jak se Češi „změnili“.
V. Vzpomeneš si na nějaký jiný příběh (událost) která ti připomněla tuto knihu?
Cestování časem bylo vždy oblíbené, takže určitě se v literatuře (ať už naší či zahraniční) něco podobného objevilo. Dokonce se kdeco dá objevit v současné YA literatuře.
0 komentářů