Cestou necestou s povinnou četbou

by - října 05, 2011


Tento speciál má na svědomí Abyss. Úkolem speciálu je uvědomit si, že slovní spojení 'povinná četba' nemusí být takové zlo. Po přečtení knihy z vašeho seznamu tu knihu pomocí několika otázek 'rozeberete' a řeknete, co se vám na knize líbilo/ nelíbilo a třeba ji pak doporučíte i někomu dalšímu. Více informací najdete tady.


Prvním úkolem je, v daném seznamu knih, vyškrtat ty, které byste nikdy nečetli.
Můj seznam:
  • Epos o Gilgamešovi
  • Bible - Starý zákon
  • Odysseia - Homér
  • Král Oidipus - Sofokles
  • Proměny - Ovidius
  • Píseň o Rolandovi
  • Dalimilova kronika
  • Nová rada - Smil Flaška z Pardubic
  • Dekameron - Giovanni Boccaccio
  • Velký testament - F. Villion
  • Don Quijote - Cervantes
  • Hamlet - Shakespeare
  • Labyrint světa a Ráj srdce - J. A. Komenský
  • Lakomec - Moliére
  • Sluha dvou pánů - Goldini
  • Utrpení mladého Werthera - Goethe
  • Havran - E. A. Poe
  • Bajky - Kryiov
  • Květy zla - Baudelaire
  • Iluminace - A. Rimbaud
  • Evžen Oněgin - Puškin
  • Ivanhoe - Scott
  • Chrám Matky Boží v Paříži - Victor Hugo
  • Oliver Twist - Dickens
  • Otec Goriot - Balzac
  • Na větrné hůrce - E. Brontë
  • Paní Bovaryová - Flaubert
  • Zločin a trest - Dostojevskij
  • Zabiják - Zola
  • Obraz Doriana Graye - Oscar Wilde
  • Válka světů - Wells
  • Ohlas písní ruských - Čelakovský
  • Máj - Mácha
  • Kytice - Erben
  • Tyrolská elegie - Borovský
  • Večerní písně - Hálek
  • Mstivá kantiléna - Hlaváček
  • Stavitelé chrámu - Březina
  • Divá Bára - Němcová
  • Kříž u potoka - Světlá
  • Svatý Xaverius - Arbes
  • Povídky malostranské - Neruda
  • Filozofická historie - Jirásek
  • Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století - Čech
  • Kalibův zločin - K. V. Rais
  • Kuče melancholik - Šlejhar

Světová a česká dramatická tvorba 19. - 21. století (2 tituly)
  • Peer Gynt - H. Isben
  • Revizor - Gogol
  • Pygmalion - Shaw
  • Čekání na Godota - Beckett
  • Smrt obchodního cestujícího - Miller
  • Kočka na rozpálené plechové střeše - Williams
  • Strakonický dudák - Tyl
  • Maryša - Mrštíkové
  • Noc na Karlštejně - Vrchlický
  • Měsíc nad řekou - Šrámek
  • RUR - Čapek
  • Balada z hadrů - V+W
  • Zahradní slavnost - Havel
  • Balada pro banditu - Uhde
  • Dobytí severního pólu - Smoljak, Svěrák
Světová a čeká poezie 20. a 21. století (2 tituly)
  • Šibeniční písně - Morgenstern
  • Kaligramy - Apollinaire
  • Sonety Orfeovi - Rilke
  • Veřejná růže - Eluard
  • Osvobozená slova - Marinetti
  • Kvílení - Ginsberg
  • Edison - Nezval
  • Zimohrádek - Wernisch
  • Torzo naděje - Halas
  • Nové mýty - Kainar
  • Po nás ať přijde potopa! - Gellner
  • Romance pro křídlovku - Hrubín
  • Noc s Hamletem - Holan
  • Smuténka - Skácel
  • Morový sloup - Seifert
Světová próza 20. a 21. století (3 tituly)
  • Na západní frontě klid - Remarque
  • Komu zvoní hrana - Hemingway
  • Židovka z Toleda - Feuchtwanger
  • Na východ od ráje - Steinbeck
  • Proměna - Kafka
  • Sophiina volba - Styron
  • Vyhoďme ho z kola ven - Kesey
  • Na cestě - Kerouac
  • Jméno růže - Ecko
  • Sto roků samoty - Márquez
  • Kdo chytá v žitě - Salinger
  • Horalka - Moravia
  • 1984 - Orwell
  • 451 stupňů Fahrenheita - Bradbury
  • Hlava XXII - Heller
  • Dobrý voják Švejk - Hašek
  • Nikola Šuhaj loupežník - Olbracht
  • Markéta Lazarová - Vančura
  • Petrolejové lampy - Havlíček
  • Smrt krásných srnců - Pavel
  • Spalovač mrtvol - Fuks
  • Válka s mloky - Čapek
  • Bylo nás pět - Poláček
  • Ostře sledované vlaky - Hrabal
  • Žert - Kundera
  • Zbabělci - Škvorecký
  • Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou - Lustig
  • Sekyra - Vaculík
  • Báječná léta pod psa - Viewegh
  • Nebe pod Berlínem  - Rudiš

You May Also Like

4 komentářů

  1. Takže. Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou je dobrá. Maryša taky. zabiják, paní bovaryová, to jsou dobré knížky. Poe to je podle mě prostě umělec miluju jeho soubor povídek Jáma a Kyvadlo - hlavně Maska červené smrti mě dostala.

    OdpovědětVymazat
  2. Pokud s tím nechceš zbytečně vyhodit spoustu času tak ty svoje šktry ještě přehodnoť. Zatím máš strategii nečíst poezii a drama. Ale z vlastní zkušenosti ti můžu říct, že pár krátkých básní (viz Tyrolské elegie - Borovský) přečteš hned a zrovna ten Borovský je epika, takže tomu porozumíš velmi snadno. Jinak i v tom vyškrtaném máš spoustu skvělých děl, zato třeba Chrám Matky Boží v Paříži je pět set stran dlouhá extrahovaná nuda :D

    Tady jsou moje oblíbené knihy z tvého seznamu:
    Báječná léta pod psa - Viewegh (četla jsem 2x)
    Žert - Kundera (Kundera je jeden z mých nej spisovatelů. Jeho Nesmrtelnost je skvělá a píše velmi čtivě)
    Spalovač mrtvol - Fuks (kniha, která mě absolutně dostala)
    Kdo chytá v žitě - Salinger (miluju, miluju, miluji, Salinger je bůh, Kdo chytá v žitě by dneska patřilo do realistické YA literatury)
    Nové mýty - Kainar (taková "klučičí" poezie, čte se to snadno)
    Zahradní slavnost - Havel (četla jsem tento týden a líbilo se mi, ale vysvětlovat někomu o co šlo, je dost těžké)
    RUR - Čapek (další kniha, co mě dostala)
    Divá Bára - Němcová (tohle byla jedna z mých oblíbených knížek, když jsem byla malá)
    Lakomec - Moliére (viděla jsem v divadle a byla to hrozná sranda)

    Jinak jsem četla asi polovinu z knih na tvém seznamu, takže myslí, že jsem celkem v obraze :D Přeji příjemné čtení.

    OdpovědětVymazat
  3. Kto chytá v žite je vtipná knižka, ktorá ti ubehne ani nevieš ako...neodpisovala by som ju :D

    OdpovědětVymazat
  4. VeEee - Já proti Poemu nikdy nic neměla, dokonce jsem četla i toho Havrana, ale představa, že bych z něho maturovala se mi fakt vůbec nelíbí... :D

    Evk: Právěže sama si nejsem úplně jistá, co číst budu a co ne, proto jsem to sem hlavně dávala, aby se mi dostalo nějakých rad. ;) A je pravda, že se vyhýbám básním. Toho, že bych se vyhýbala dramatu jsem si ani nijak nevšimla. :D

    Konkrétně ale u toho Huga chci zkusit štěstí, protože třeba Bídníci se mi fakt líbili, i když ten rozsah byl fakt... šílený. A na Lakomci jsem také byla v divadle a byla to opravdu dobrá podívaná. :)

    OdpovědětVymazat