Nedávno jsem na Instagram dala fotku, která se týkala velice populární série. Publikovala jsem ji s pocitem, že by se o tom mělo mluvit, na druhou stranu ve mně hlodaly pochybnosti. Není to moc ostré? Nerozcupují mě? A velice paradoxně - přestanou mě pak lidi sledovat? Jsou ale věci, o kterých by se mělo mluvit.
Když vyšla Nikdynoc, strhla se lavina. Grafické sexuální scény a násilí. Po internetu koloval hashtag #tohleneniYA a Nikdynoc, ačkoli se stala velice populární, bojovala s těžkou kritikou. Tuhle knihu pak velice rychle následovaly Dvory, opět problém s grafickými scénami. A mohli bychom jít dál a dál. Více si o této kauze přečtěte třeba u Tyrkysoveknihy. A právě kauza #tohleneniYA vedla k mnoha otázkám.
Proč se Dvory v Rusku prodávají pod nálepkou 18+? Proč nikdo neposlouchá Jaye Kristoffa, když mluví o tom, že Nikdynoc není YA? A proč si lidi o knize, která začíná slovy "Když lidi umírají, často se poserou" (Kristoff, 2019: 13), myslí, že to bude milé čtení o jednorožcích? A kde je vlastně hranice YA?
Malý exkurz
Termín "young adult literatura" (YA) byl ustanovený v šedesátých letech minulého století organizací YALSA (Young Adult Literature Services Association (http://www.ala.org/yalsa/) spadající pod American Library Association (ALA)). YA bylo vymezeno jako literatura pro mládež ve věku 12-18 let (Cart, 2016), v současnosti se to ale posouvá a cílová skupina není tak jednoznačně ohraničená. Samotní čtenáři YA většinou definují jako literaturu pro čtenáře ve věku 15-20 let (Cart, 2001), výjimkou ale není až do 25 let. (Anebo třeba až k třicátému roku viz Voborníková, 2015.)
YA literatura je literatura, ve které vystupují hlavní hrdinové ve věku cílového čtenáře tak, jak jej původně definovala YALSA. Většině hrdinů je mezi 15-18, zpravidla chodí na střední školu a s tím souvisí také problémy, které se v knize řeší. Hledání identity, první lásky, střední škola, přemýšlení nad univerzitou, často také problematické vztahy s rodiči, v současném YA také čím dál tím častěji psychické problémy, duševní zdraví apod.
Nechci v tomto článku slovíčkařit ani dělat dlouhé rozbory na téma "co je to žánr". Proto přijměte fakt, že young adult není označení žánru, je to jen a pouze věková kategorie, pro kterou jsou knihy určeny. YA se stalo žánrem uměle v rámci marketingových kampaní, nemá však žánrové charakteristiky. Proto o tom, jestli kniha bude YA, rozhodují spíše nakladatelé a knihkupci (Coats, 2010, s. 322).
U nás ale young adult jako věková kategorie oficiálně neexistuje, jsou jenom knihy pro děti a mládež (resp. pro děti a pro děti a mládež nad 10 let), což odpovídá věku cca od tří do 16 let (Čeňková, 2006, s. 12). Proto jsou YA knihy chybně řazeny do literatury pro děti. YA není literatura pro dospělé, alespoň částečně vždy patří pro mládež a reflektuje “nedospělá” témata, proto je k nalezení v literatuře dětské. I když to v některých případech může dětem spíše ublížit. (K této problematice doporučuji diplomovou práci Katky z CooBoo, kterou si dohledejte sami, protože už za to zmínění tady se bojím, že mě zabije :D)
Tři stupně: middle-grade, young adult a new adult. Kdy, jak a co?
Literatura by pro každou věkovou kategorii měla především reflektovat ta témata, která se v daném věku řeší. V middle-grade bude větší přítomnost rodičů a kamarádů a často se tam bude svádět určitý boj mezi dobrem a zlem. V YA rodiče ustupují do pozadí a zabýváme se intimnějšími vztahy, vlastní identitou a blízkou budoucností, binární opozice dobra a zla se stírá. NA je o stavění se na vlastní nohy, o intimitě a řešení prvních dospělých věcí bez přítomnosti rodičů. No, ale v praxi se to rozlišuje spíše podle sexu.
Názory na tohle téma se různí, někteří teoretici říkají, že když je v knize sex, není to literatura pro děti, ale pro mládež (Coats, 2010, s. 322). Přesto všichni víme, že praxe takto nefunguje a sama autorka v článku dodává, že ve výsledku je to dáno spíše ideologicky (ibid.), např. jak je zmíněno o odstavec výše.
Young adult tedy funguje na pomezí middle-grade (aka literatury pro děti do cca 12 let, která nás v tomto bodě příliš nezajímá) a new adult. New adult se definuje jako "nový dospělý" anebo "starší YA" (Sambuchino,
2009), věkově někde mezi 18(20) až 30 lety, a víceméně je o hrdinech, kteří vyšli střední školu a jsou na počátku dospělého života (Pearl, 2005). A teď se vrátíme v kruhu zpátky k tomu, kde jsme začali - NA se většinou od YA odlišuje přístupem k sexu, který se v new adult stává jedním z hlavních bodů děje (Klems, 2013).
Sex v YA překladové (hlavně americké) literatuře není především proto, že ho tam nechtějí nakladatelé (viz Moloney, 2013). Doporučuju k tomu třeba článek Sex in YA (2016) od Jae-Joneosové, která říká, že většinou v YA není sex, protože knihy vychází pod dětskými nakladatelstvími (čímž se zvyšuje riziko, že se kniha dostane do rukou dětem). Jiné autorky mluví také o tom, že psát sexuální scény pro teenagery je mnohem těžší než pro dospělé, protože od toho čtenáři očekávají jiné motivace (Desir a Mesrobian, 2016).
(Pokud jste si všimli, Humbook už začal new adult používat, třeba u Mariany Zapaty. Nevím, jestli se nejde s křížkem po funuse a ani nevím, jestli to trochu nemění povahu celé značky. To se uvidí především časem a je na samotném Humbooku, jak se s tím srovná.)
Co jsme se tedy dozvěděli?
Jak jste si mohli všimnout, použitá literatura je někdy děsivě stará. Ale ono o tom napsaného nic nového v zásadě není. YA se vyvíjí hrozně dynamicky společně s naší společností a smýšlením. Před deseti lety se četlo a psalo něco jiného než teď. V současnosti YA trochu přitvrzuje, píší se náročnější témata i styly. Na druhu stranu by to pořád mělo odpovídat cílovému čtenáři, a i když se to věkové rozpětí víceméně zvětšuje, pořád je to literatura primárně pro dospívající a podle toho by měla být prezentována.
V tomto článku jsme si tedy řekli, že YA není žánr, ale je to věková kategorie. Dozvěděli jsme se, že u nás není YA nijak zakotveno, proto je to spíše jen marketingový nástroj pro knihkupce a nakladatele. Právě proto vznikají rozbroje o tom, co YA je a co YA není. Proto jsou YA knihy v dětské literatuře. A proto se YA dostává do rukou těm, kterým do rukou nepatří.
Jako nejjednodušší řešení by se mohlo zdát toto: middle-grade základní škola, young adult střední škola a new adult vysoká škola. K tomu můžete zařadit odpovídající věkovou skupinu, protože to tak vychází. Proto třeba After není YA (můžeme se také vrátit k Jae-Jonesové (2016), která píše, že erotika je v YA zcela nepřípustná). Ale nejdůležitější na tom je následující: o cedulce YA rozhodují nakladatelé na základě toho, pro jaké publikum je kniha cílena a/nebo jaké publikum by mohla oslovit. YA nemá žádné žánrové hranice, protože YA není žánr. Proto je natolik abstraktní a problematické. Proto nelze jednoznačně říct, že něco je YA, a to také především také kvůli překrývání cílových čtenářů.
Doufám, že vám tenhle článek k něčemu byl a že vám třeba pomohl osvětlit tuhle problematiku a třeba jste se dozvěděli něco nového. Pravděpodobně toto bude série různých článků - tenhle měl být původně o něčem úplně jiném. Budu ráda za komentáře a nějakou diskusi, protože toto je téma, na které by se nemělo zapomínat.
Použitá literatura:
[1] CART, Michael. From Insider to Outsider: The Evolution of Young Adult Literature. In: Voices from the
Middle, 2001, 9.2: 95-97.
[2] CART, Michael. The Value of Young Adult Literature. In: Young Adult Library Services Association [online]. Chicago: American Library Association, 2016. Dostupné z: http://www.ala.org/yalsa/guidelines/whitepapers/yalit
[3] COATS, Karen. Young Adult Literature: Growing Up, In Theory. In: Handbook of Research on
Children’s & Young Adult Literature. Illinois State University: Routledge, 2010. Dostupné z:
http://lilt.ilstu.edu/kscoat2/Documents/growing_up_coats.pdf
[4] ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a
pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-
7095-X.
[5] DESIR, Ch., MESROBIAN, C. Publishing U: How to Write about Sex in Your YA
Novel [online]. In: Book List Reader, 2016. Dostupné z: http://bit.ly/2s7n6GR
[6] JAE-JONES, S. Sex in YA [online]. In: Publishing Crawl, 2016.
Dostupné z: http://www.publishingcrawl.com/2016/02/08/sex-in-ya/
[7] KRISTOFF, Jay. Nikdynoc. Cooboo, 2019.
[8] KLEMS, B. „New Adult“: The Next Big Thing? [online]. In: Writer‘s Digest, 2013. Dostupné z: http://bit.ly/1CN5NN1
[9] MOLONEY, M. Handling Sex in YA Fiction [online]. In John Hunt Publishing, 2013. Dostupné z: http://www.johnhuntpublishing.com/blogs/childrenya/sexand-violence-in-ya-fiction/
[10] PEARL, M. Young Adult vs. New Adult: What’s the Real Difference. In: Indies
Unlimted, 2015. Dostupné z:
http://www.indiesunlimited.com/2015/01/23/young-adult-vs-new-adult-whats-the-realdifference/
[11] SAMBUCHINO, Ch. New Genre: ‚New Adult‘… and a Constes! [online]. In: Writer’s Digest, 2009. Dostupné z: http://bit.ly/2tdIhf9
[12] VOBORNÍKOVÁ, Tereza. Fenomén Young Adult: literatura mladá a neklidná. In: Magazín Dobrých
knih [online]. Praha, 2015 [cit. 2016-04-15]. Dostupné z: http://magazin.dobre-knihy.cz/literanizajimavosti/fenomen-young-adult/
Poznámka: Do tohoto článku jsem z velké části zrecyklovala vědomosti a části ze své bakalářské (2017) a diplomové (2020) práce. Proto je možné, že některé z odkazů nebudou fungovat. Pokud byste chtěli vědět víc, mám k tomu hromadu další literatury.
Super článok, som rada, že si niekto dal tú námahu zhrnúť všetky dostupné fakty, pripomenúť, že nejde o žáner a objasniť, prečo to s tým delením nie je vôbec ale vôbec jednoduché.:)
OdpovědětVymazatPodľa mňa by rozhodujúcim kritériom mala byť zamýšľaná cieľovka u autora, ale nie vždy to ostatní rešpektujú, hm. Taktiež by podľa mňa sex do YA mal patriť, akurát nie v rovnakej podobe v akej sa vyskytne v erotickej romantike. A ešte sa mi zdá, že vznikli akési YA knihy "pre mladších" a "pre starších", lenže sa ťažko rozlišujú. Možno tie "pre starších" aj mali byť NA, ale NA ako označenie funguje hádam ešte menej ako YA.:D Inak, chýbajú mi knihy, ktoré nie sú len romantika a sex a zaoberajú sa pritom vysokou alebo proste tým obdobím po 20tke - viem, že ich zopár existuje, ale mááálo. :D
Děkuju za pochvalu! :)
VymazatNěkdo z těch lidí, ze kterých čerpám (a teď fakt nevím kdo a nechci kecat) právě mluví o tom, že autor sovu knihu často zamýšlí pro jiné publikum, než které se jejími čtenáři stane. Myslím, že příkladem tam byly Jeho temné esence, které byly primárně pro děti, ale hrozně si je oblíbili dospělí. :) Právě to starší YA je víceméně NA, ale NA je žánrově hrozně omezené na erotickou literaturu, takže chápu, že se ta nálepka šířeji nepoužívá. :D
Hej, já si taky myslím, že by sex do YA měl patřit, ale rozhodně ne ve formě, jak to prezentuje Afrer. Podle mě by v YA měl být sex spíš na nějaké emoční rovině než na té fyzické a grafické.
S tým sexom si to teraz maximálne vystihla. :) A teda teším sa na prípadné ďalšie články.
Vymazat*potlesk ve stoje*
OdpovědětVymazatFakt skvěle napsaný článek, který by si měl přečíst hlavně Humbook, spolu s Yoli a CooBoo. Doufám, že se ta situace tady opravdu markantně změní, protože v současné YA překladové literatuře (a literatuře vůbec) mě nic neděsí víc, než dvanáctileté holky, které čtou knížky typu After.
Ale v souvislosti s Nikdynocí mě napadlo, že je to vlastně kniha, kterou CooBoo vlastně ani vydávat nemělo, a to i přestože už předtím vydali knížky Jaye Kristoffa, to samé Mariana Zapata (podobně jako některé knížky od Colleen Hoover už nevychází pod záštitou Yoli, ale Ikaru). Ta knížka se do jejich (především YA) repertoáru vůbec nehodí. O tohle by se spíše měl postarat např. Host, kdyby měli o to zájem. Případně v rámci Albatromedia by se určitě našlo nějaké nakladatelství, kam by se to hodilo více. (A teď koukám na ta jejich nakladatelství a ta knížka se k žádnému vůbec nehodí. Měli si na vydání prostě vybrat jinou sérii, třeba i v podobném duchu, ale více odpovídající věku cílové skupiny).
- elfgreen99
Děkuju, děkuju. :)
VymazatJá si myslím, že to ty redakce vědí, ale prostě marketing a taky to, že u nás trochu funguje jakýsi monopol na autory. Mně je to vlastně jedno, ať to klidně vydávají, ale jako nejmenší považuju dát zezadu nějaké věkové omezeni 15+, 18+ apod. Jasně, nikdo v knihkupectví nebude kontrolovat občanky, na druhou stranu se pak nestane, že si někdo koupí něco jiného, než čekal.
Podle mě je problém už v tom věkovém vymezení, protože když původně definovali YA pro 12-15 let, přijde mi to jako hrozný rozdíl, protože témata pro 12letý nebudou bavit ty 15letý a opačně. Podle mě problém je už tady, kor když se ten věk posouvá dál a dál. :/
Souhlas. S tím věkem to je prostě hrozně sporný; jsou vyspělejší děcka, co ty scény snesou mnohem dřív, jsou starší, kteří po tom stejně nikdy nesáhnou. A navíc se to teď stejně všechno posouvá. A upřímně mi přijde, že puberta je období neskutečných změn a stačí tam klidně rok, aby se člověk dost markantně měnil, že mu nějaké rozmezí „patnáct až dvacet" stejně stačit nebude. Ať se prostě marketing drží klasických žánrů a necpe to do věkových škatulek; pak ti někdo řekne, že už sice má třicet, ale ještě čte YA. *shrug*
OdpovědětVymazatPrávě, ta vyspělost je hrozně sporná, ale měl by se vymyslet nějaký univerzální nástroj, jak jednoznačně podsunout povědomí o tom, pro koho ta která kniha je. :D Právě, že někde okolo 18 se to podle mě úplně láme a lidi najednou zajímají úplně jiný věci než v patnácti - vždyť už se to dá i srovnat se školou - v 15 jdeš na střední, ale v 18 už přemýšlíš nad vysokou a logicky máš úplně jinou oblast zájmů. Je to těžký.
VymazatTohle je věčný boj. Spousta knih se do tohoto zařazení vůbec nehodí a u spousty z nich je to dost sporné a je těžké je škatulkovat. Já konkrétně jsem navíc pomalu začala od YA odcházet, protože knihy působí dost stejně a ohraně a nepřináší už nic zajímavého. Ráda bych se těď věnovala NA, jenže si myslím, že i tam bude docházet k dost pomýleným přiřazováním...
OdpovědětVymazatAle ono když se to tak vezme, BELETRIE je taky hrozně nic neříkající a nikdo proti tomu neprostestuje. :D Mně na NA vadí, že se tam automaticky hážou knihy, který jsou o sexu, to mě neba. Chci nějaký vysokoškolský příběh, ve kterém se po sobě hlavní hrdinové nesápou :D
VymazatSkvělý článek, oceňuju všechny ty odkazy.
OdpovědětVymazatO definici YA jsem nikdy blíž nepřemýšlela, byla tu a bude tu. Ale po přečtení After a Nikdynoci mě docela šokovalo jakou to má nálepku a na jakých poličkách v knihkupectví se tyto knihy objevují. V Nikdynoci mi grafické popisy sexu problém nedělají, pohybujeme se v žánru fantasy a tak nějak to tam prostě patří. Ale u After. Představa že to čtu ve dvanácti s tím že jsem to koupila na YA poličce a má to b_t děsně romantický, nevím co by to se mnou provedlo. Tohle je ale každopádně téma. Každý se k tomu staví jinak a já vlastně nevím jak to mám uchopit.
Ale chybí mi ta doba, kdy jsem četla YA opravdu aktivně a s grafickými popisy sexu jsem se nikdy nesetkala. Přijde mi to tak trochu jako trend posledních pár let, tedy alespoň z mého pohledu.
Mně nejvíc dostalo, když jsem v Pantha Rei šla okolo kategorie dětské (do 10 let, prostě taková ta zvířátková leporela) a tam bylo na 1. místě After. To jsem málem padla :D After je hrozná kniha sama o sobě, taky o tom bude článek :D Jako, sex je pro dospívající hrozně důležité téma, podle mě by se řešit mělo, ale musí se najít ta správná hranice a mělo by to zaměřit na tu emocionální scénu a ne na to grafické. Hlavně pro holky je ta emocionální část důležitá i v reálném životě a to v knihách jako After prostě nenajdeš. Nemluvě o tom, když holka hned při první sexuální zkušenosti dosáhne orgasmu, to je asi největší pohádka, která v knihách je, ale zároveň to nejvíc může ublížit těm, co zkušenost žádnou ještě nemají.
VymazatZajímavý článek, zamyšlení a osvětlení, já osobně jsem nad tím vlastně nikdy pořádně nepřemýšlela a ani ty stupně jsem neznala, zjistila jsem tak alespoň něco nového. :-)
OdpovědětVymazatLucka z Seriouszone
Díky za tenhle článek, je vážně super! Na touhle problematikou jsem přemýšlela už víckrát a bylo moc fajn si to přečíst shrnuté dohromady! :)
OdpovědětVymazat